Andrej Danko: Ľudia musia vedieť, za čo majú platiť viac
Slovenská národná strana (SNS) je stále proti zvyšovaniu koncesionárskych poplatkov za vysielanie verejnoprávnych elektronických médií, pokiaľ verejnosť neuvidí jasnú koncepciu, na čo by peniaze mali ísť. Ak sa totiž hovorí o potrebe optimalizovať financovanie v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), neznamená to automaticky len navýšenie príjmov. Optimalizácia financovania, to znamená najskôr audit, ako sa nakladá so súčasnými príjmami a kde sa dá ušetriť. Zvýšeniu poplatkov musí tiež predchádzať predloženie koncepcie ďalšieho rozvoja programu oboch televíznych programov, či rozhlasového vysielania. V prípade televízie je problém vypuklejší, preto sa aj televízne vysielanie v súvislosti so zvyšovaním či nezvyšovaním poplatkov skloňuje viac. Verejnoprávne médiá majú plniť určité úlohy, napr. regionálne vysielanie, vysielanie pre národnostné menšiny, ponuka vzdelávacích či mládežníckych programov a mnohé ďalšie. To je miesto pre vlastnú tvorbu interných pracovníkov. Ohľadom televízie sa však viac stretávame s tým, že programy dodávajú na kľúč externé firmy, ktoré si z tohto média urobili dojnú kravu. Nebojím sa povedať, že mnohé platby za program na kľúč sú vysoko nadhodnotené. A mnohé z takýchto programov sa hodia skôr do súkromných televízií, v žiadnom prípade nenapĺňajú obsah verejnoprávnosti. Chýba dôkladný audit – koľko peňazí sa míňa na kupovanie programov, či by ich vlastná výroba nestála RTVS menej. Chýba predložený plán, či zvýšenie príjmov z koncesionárskych poplatkov pôjdu na výrobu vlastných programov, či na zvýšenie platov zamestnancov, alebo na obnovu a modernizáciu techniky. Ľuďom totiž máme siahať do peňaženky až vtedy, ak im predložíme koncepciu, čo za zvýšený poplatok dostanú navyše. Koncesionári predsa nemôžu platiť o 100 percent viac za niečo, čo zostane na rovnakej úrovni. Ľudia jednoducho musia vedieť, za čo majú platiť viac.