Hazard so vzdelaním
Keď ráno zasadne vláda, večer to spravidla vždy končí zdvihnutým tlakom občana. Nesystémové opatrenia sa rodia ako na bežiacom páse. Jedno z mnohých prišlo aj z ministerstva školstva. Hovorí sa v ňom, že žiaci budú môcť aj počas jarných prázdnin navštevovať dobrovoľnú jarnú školu. Vraj sa im ponúka možnosť dobehnúť učivo, ktoré nepochopili v dištančnom vzdelávaní. Slovenská národná strana víta každú dobre mienenú iniciatívu, ktorá smeruje k prezenčnému výchovno-vzdelávaciemu procesu žiakov a študentov. V súvislosti s iniciatívou tzv. Jarných škôl si však treba uvedomiť viaceré skutočnosti.
Do „Jarných škôl“ by učitelia potrebovali v prvom rade dostať žiakov a študentov, ktorí majú dlhodobo znížený záujem o výchovno – vzdelávací proces. Takých, ktorí v sebe nemajú alebo stratili motiváciu učiť sa. Práve nedostatok motivácie im bráni byť úspešnými a spôsobuje veľké rozdiely vo výsledkoch ich vzdelávania v porovnaní so žiakmi a študentami, ktorí sú dostatočne motivovaní.
Spomínaná slabo motivovaná skupina žiakov a študentov sa nám potuluje po uliciach, či sídliskách. Ich rodičia sa častokrát domnievajú, že ich dieťa sa vzdeláva a až na podnet učiteľa sa dozvedajú, že opak je pravdou. Rodiaci sa návyk takejto ľahkovážnosti môže pôsobiť na životy mladých ľudí veľmi deštruktívne. Bremeno zodpovednosti leží nielen na samotných študentoch a ich rodičoch, ale dôsledky ponesie celá spoločnosť a štát.
V rámci ministerstva školstva je potrebné tento problém riešiť systémovo a upriamiť pozornosť práve na skupiny slabo motivovaných žiakov. Projekty ako Jarná škola však môžu poľahky skĺznuť do roviny „odkladiska“ žiakov a minúť účel, na ktorý boli zriadené. Plytvať ekonomickými či personálnymi zdrojmi nie je zodpovedné. Riaditelia, administratívne aparáty škôl a učitelia taktiež potrebujú čas na regeneráciu. Nehovoriac o tom, že počas jarných prázdnin si školy potrebujú urobiť hygienickú očistu na ďalšie vzdelávanie, pokiaľ to zas dokonale-nedokonalý semafor dovolí.
Deti sú naša budúcnosť, to všetci vieme. Rodičia i pedagógovia sa snažia robiť v čase pandémie maximum. Ministerstvo školstva ako riadiaci orgán však musí pripravovať zmysluplné kroky a riešenia, ktoré vrátia žiakom chuť, vôľu, trpezlivosť a vytrvalosť učiť sa. Treba u žiakov a mládeži dosiahnuť pochopenie, že vzdelanie je obrovská hodnota a že sa učia pre seba a svoje uplatnenie v živote.