Slovenské médiá dosiahli americkú úroveň – strácajú dôveru ľudí

Dôvera ľudí v slovenské médiá rapídne klesá. Inštitúcia pre štúdium žurnalistiky Reuters zmapovala dôveryhodnosť médií v 46 krajinách sveta. Slovensko sa v tabuľke umiestnilo na predposlednom 45 mieste. Za nami, čuduj sa svete, skončili USA. Aspoň v tomto sme dosiahli americkú úroveň.
Na Slovensku i v USA dôveruje médiám iba 26 % verejnosti. Najlepšie na svete je Fínsko, kde médiám dôveruje 69 % občanov. A zrejme vedia prečo.
Niet sa čo čudovať. Slovenské médiá sa v posledných rokoch odnaučili ľudí informovať. Zapáčilo sa im ľudí ovplyvňovať. A to je málokomu po chuti.
Namiesto profesionality, ktorej súčasťou je objektivita, názorová pluralita, diskusia, a žurnalistická etika, prevažuje v mnohých médiách servilnosť voči záujmom štátnej moci a „oligarchických skupín“.
Slovenská žurnalistika tak zmenila svoju podstatu.
Namiesto obsahovej kvality a dôveryhodných faktov ponúka často účelové, individuálne a komentujúce názory.
Napríklad diváci Ta3 sú v nedeľných politických reláciách už opakovane svedkami moderátorských komentárov, poúčaní a dokonca verejného karhania politikov. Nepochybne, mnohí politici si to aj právom zaslúžia, ale pardon, nie od moderátorov. Moderátorovi neprislúcha pozícia – spoločenského kata, či inkvizítora.
Vážim si každého človeka bez ohľadu na to kto je, čo robí, kde býva, či aký je. Ale, pri všetkej úcte – koho zaujímajú názory moderátorov na politickú situáciu v krajine a ich intímne osobné záležitosti. Nemýlia si náhodou svoje pracovné poslanie ? Alebo televízia ich využíva a cez nich chce podsúvať divákom svoje postoje ? Kam to spejeme ?
Moderátori majú moderovať. Nemajú čo ľudí ovplyvňovať subjektívnym hodnotením celospoločenských udalostí. Nič ich k tomu neoprávňuje. Oni majú profesionálne viesť diskusiu, strážiť jej vecnosť, vyváženosť, úroveň a pýtať sa politikov na to, čo zaujíma ľudí, občanov, národ. Bez toho, aby tam vnášali vlastné súdy, presvedčenie či názory.
Keď tento trend Ta3 nezastaví, bude to aj s dôveryhodnosťou spravodajskej televízie stále horšie. Škoda média, ktoré doteraz v tom nezdravom mediálnom prostredí Slovenska ako-tak vyčnievalo. Táto „inovácia“ mu na reputácii u divákov iba uberá…
Karol Farkašovský