SNS sa podarilo za toto volebné obdobie rekordné navýšenie miezd všetkých učiteľov. To sa doteraz nepodarilo žiadnej politickej strane.
Poslancom Slovenskej národnej strany sa podarilo historicky výrazne zvýšiť platy učiteľov vďaka predloženému špeciálnemu zákonu. Je to jedinečný úspech SNS a ministerky Lubyovej za toto volebné obdobie, ktorý zasiahne niekoľko tisíc učiteľov. Platy sa zvýšili skokovo a po adaptačnom dovzdelávaní po 1. 1. 2020 môže mať učiteľ 1001 Eur. „V žiadnej inej oblasti sa nezaznamenal takýto nárast mzdy. Kumulatívne zvyšovanie sa dotkne všetkých pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Môžeme tvrdiť, že v roku 2019 plat učiteľa je oproti iným rokom už porovnateľný s priemerným platom podľa štatistiky v národnom hospodárstve. Valorizácia platov učiteľov je zazmluvnená aj od januára 2020 a to o ďalšie 10% navýšenie,“ vysvetlila systém opatrení na zlepšenie podmienok učiteľov ministerka školstva Martina Lubyová.
Ak bude mať strana SNS na starosti rezort školstva i po voľbách, tak bude pokračovať v začatých reformách. „Do budúcna je možné sa pokúsiť nastaviť systém tak, aby reflektoval životné náklady učiteľov v jednotlivých regiónoch, ale tomu predchádza dlhodobé zisťovanie stavu domácností štatistickým úradom a aj to by bolo len pre jedno povolanie. Na to je potrebný čas a peniaze, aby sa zmapovala celá verejná správa,“ reagovala v diskusnej relácii ministerka Lubyová.
„V súčasnosti existujú kritériá, ktoré kedysi neboli, aby riaditelia škôl mohli požiadať o dodatočné prostriedky na asistenta pre žiakov škôl. Je potrebné rozlišovať aké postihnutie žiak má, v akej škole sa nachádza, či triede. Prítomnosť asistenta je krytá normatívom podľa postihnutia dieťaťa. Ak škola dá prostriedky na iné účely ako na asistentov, tak to ministerstvo školstva nevie skontrolovať. Je dôležité pripomenúť, že asistent nevie robiť všetky služby, čiže rozlišuje sa sociálna a zdravotná starostlivosť,“ reagovala ministerka na politicky orientované protesty voči nedostatku asistentov na školách počas uplynulého obdobia.
Celorepublikové meranie žiakov dokazuje, že niektoré deti zo slabších sociálnych marginalizovaných skupín majú horšie výsledky. „Šikovné deti máme všade, hlavným problémom je segregácia a integrácia. Kvalita vzdelania nie je všeobecne nízka. Predškolská výchova je práve sociálna a inkluzívna, pretože veľa detí nebolo v sociálnom podnetnom prostredí, ktoré by ich pred povinnou školskou dochádzkou rozvíjalo. Tieto päťročné nevytlačia 4- alebo 3-ročné deti, ale deti prídu do školy lepšie pripravené,“ dodala Martina Lubyová s tým, že povinná predškolská výchova okrem iného zlepší celoštátne testovanie žiakov.